Wabak Filem Timur Melanda Pelajar MALAYSIA?


Bila wewr wewr@walasri.com menulis…
-published on 3rd January 2003 at http://khabardariurdun.blogspot.com

Masih ingat di TV3 tayangan filem yang agak hangat setiap Sabtu dan Ahad? Cerita tentang seorang guru yang berperangai aneh, pelik tetapi begitu kasihkan anak muridnya, sekolahnya dan dunia pendidikan, ingat lagi? Ya, Great Teacher Onizuka..Atau lebih dikenali sebagai GTO. Tentu anda ingat, kerana tayangan itu meski sudah lama disiarkan di televisyen, tetapi ceritanya masih segar dan memberi impak yang berkesan terhadap penontonnya…

Watak itulah yang sedang diimpot ke dalam budaya seni pelajar Malaysia di sini. Maksud saya, cerita itu sedang menjadi pilihan utama di sini. Cerita yang telah disiarkan di Malaysia itu kini diulang siaran dalam bentuk VCD di kebanyakan bayt(rumah) mahasiswa.

Mungkin benarlah apa yang dikatakan wabak menonton filem dari negara-negara sebelah matahari terbit itu sedang menular di sini. Saya kira, hampir setiap pelajar pernah menonton filem dari sana. Bukan saya maksudkan filem-filem ala Jackie Chan atau Jet Li, filem seumpama itu sudah terlalu banyak dijual di kolam pun. Maksud saya filem-filem bersiri yang seumpama drama bersiri, yang telah dijadikan VCD rupa-rupanya sedang menarik minat mahasiswa Jordan menontonnya. Selain GTO, Hero, Beachboys(BB) dan cerita-cerita lain dari Jepun, cerita-cerita dari Korea turut sama menjadi perhatian seperti cerita Winter Sonata(WS) dan Beautiful Life.

Cerita-cerita Hong Kong saya kira pun sudah lama bertapak di sini. Kini giliran filem Jepun, Korea dan lain-lain pula mendapat sambutan. Timbul persoalan di sini, apakah sebenarnya keistimewaan filem-filem bersiri seumpama ini?

Ya, filem-filem ini sebenarnya menggunakan teknik penggambaran yang cukup simple saya kira, bukan dihiasi dengan pelbagai special effects, atau aksi-aksi yang pelbagai. Dalam siri Winter Sonata, saya berani katakan teknik penggambaran yang digunakan adalah sederhana, hatta pernah saya lihat mikrofon besar yang digunakan untuk merakam suara pelakon ketika shoot jauh, turut terakam dalam satu babak di padang salji!  Cuma jalan ceritanya menarik, menyentuh perasaan, segar dan mampu membuat penonton merasakan diri mereka berada di dalam filem. Buktinya, bukan sedikit saya lihat pelajar-pelajar di sini yang menitiskan air mata menonton siri itu! Satu lagi yang saya puji ialah kemampuan watak-watak filem bersiri ini melakonkan peranan masing-masing, cukup kena dan sebenar.

Agaknya, sepanjang tahun filem-filem bersiri ini akan ditonton. Kalau GTO dan BB, seronok ditonton pada musim panas. Kalau WS, pada musim sejuk. Dan tidak mustahil, siri-siri lain yang akan sampai ke sini. Memandangkan di Malaysia sudah ada syarikat yang menterjemahkannya ke dalam Bahasa Melayu dan menjadikannya VCD, saya rasa bukan setakat ini sahaja filem-filem yang akan diekspot ke Jordan, malah banyak lagi.

Apa yang menjadi musykilahnya, wabak ini melanda saat pertempuran mahasiswa dengan peperiksaan. Kalau beginilah jadinya, bagaimana merawat wabak ketagih filem Timur ini? Saya angkat bahu.

Leave a Reply

