Kerja, Kerja & Kerja….


Salamun alaikum. Selamat sejahtera ke atas kalian.

Dengan nama Allah yang sangat pengasih dan sangat mengasihani.

Sabtu@PTS

Pada permulaan hari Sabtu kuning yang ketiga ini, saya sebenarnya mahu ke PTS. Pada pagi ini, PTS Pop mengadakan pertemuan bersama penulis dan pelukis serta karyawan PTS Pop. Sempena mesyuarat hari ini juga, Bookcafe Sdn Bhd mengadakan Sabtu@PTS.

Namun, saya tidak dapat hadir ke sana. Kerana dilanda gemuruh perut dan guruh kalut. Saya terlewat!

Lalu, saya ke kedai saya, Shabab Variety Services, bagi menyiapkan beberapa kerja yang tertangguh.

Sempat bertukar pakaian, saya mengemaskan bilik stor ataupun gudang penyimpanan makanan kering bagi kedai kami. Kesal, ada beberapa jenis minuman dan makanan ringan yang sudah pun tamat tempohnya. Daripada tamat tempohnya, lebih baik ditukar. Ataupun beberapa minggu sebelum tamat tempoh, lebih baik diberikan sahaja kepada pelanggan. Ada pelanggan yang menerima dengan senang hati, meskipun makanan itu sudah menghampiri tempoh tamat.

Saya teringatkan kisah bagaimana Habil dan Qabil menyediakan korban untuk Allah. Kedua-duanya menyediakan korban bagi mendapatkan keredhaan Allah, namun salah seorang daripada mereka mengorbankan makanan yang tidak berkualiti, dan banyak cacat celanya. Siapakah dia? Ya, Qabil. Manakala Habil mengorbankan makanan yang terbaik dimilikinya. Akhirnya, sudah pasti Allah menerima amalan baik Habil.

Begitu juga semasa di Jordan, apabila tiba musim Ramadhan, ramailah dermawan yang mula membahagi-bahagikan makanan dan wang kepada 8 asnaf yang layak menerima zakat. Tentulah kami sebagai musafir dan penuntut ilmu mempunyai bahagian dalam asnaf itu. Justeru, boleh dikatakan kami hidup mewah dengan wang dan makanan yang didermakan oleh para dermawan itu. Alhamdulillah.

Namun, dalam ramai-ramai yang dermawan, ada juga yang menyedekahkan makanan yang sudah hampir tamat tarikh luputnya. Alangkah ruginya, kerana makanan itu tidak dapat dimanfaatkan. Semoga Allah tetap memberikan pahala atas niat baiknya yang cuba juga memberi, namun tidak memberikan yang terbaik yang dimilikinya.

Justeru, adakah benar cara yang saya lakukan? Iaitu memberikan barang-barang di kedai sebagai hadiah ataupun sedekah? Semoga Allah tetap juga memberikan pahala. Amin.

Terfikir satu idea, iaitu saya mahu mengumpulkan satu senarai pelajar miskin di UIA, dan memberikan mereka air kotak susu dan roti untuk berbuka puasa ataupun bersahur. Mungkin seminggu sekali atau lebih kerap daripada itu. Apa pula pandangan kalian?

Kerja, Kerja dan Kerja….

Kerja saya sebenarnya tidak semakin berkurang, namun semakin bertambah. Pada ketika saya mahu mengehadkan bilangan projek penulisan yang mahu saya lakukan, idea penulisan tetap datang dan bercambah. Dan para karyawan di pihak penerbitan tetap mahu saya menuliskan buku itu untuk mereka. Projek penterjemahan al-Quran untuk saudara baru pun saya masih belum dapat selesaikan lagi, meskipun sudah hampir setahun. Saya mahu menyiapkannya paling lewat dalam bulan Ramadhan. Semoga saya diberikan kekuatan.

Baru-baru ini, saya dan isteri pergi ke Bengkel Perolehan Manuskrip, anjuran Bahagian Buku Kanak-kanak dan Remaja Dewan Bahasa dan Pustaka . Asalnya, Grup Karyawan Luar Negara diamanahkan menyertai bengkel kali ini. Biasanya GKLN mengadakan kerjasama dengan DBP bagi penganjuran bengkel penulisan tahunan sempena musim panas untuk pelajar luar negara. Namun, hanya saya berdua dengan isteri sahaja yang menjadi wakil GKLN. Kehadiran pada tahun ini tidak memuaskan.

Bahagian Buku Kanak-kanak dan Remaja baharu sahaja ditubuhkan semula sejak dihazafkan pada tahun 2004, iaitu semasa pemerintahan Ketua Pengarah DBP, Tuan Abdul Aziz bin Deraman. Sejak tahun itu, penerbitan buku kanak-kanak dan remaja semakin merosot sehinggalah peranan itu cuba diambil alih oleh PTS.

Dalam bengkel itu, penerangan berkenaan penerbitan buku kanak-kanak dan remaja dalam pelbagai genre dilakukan. Antara pengisi bengkel adalah, Pn. Azihani, editor buku kanak-kanak, Pn Khatijah Ismail, editor buku remaja, Pn Mahaya Mohd Yassin, penulis yang tersohor dalam bidang sastera kanak-kanak dan tidak ketinggalan, Tuan Dr Faisal Tehrani, penulis tersohor dalam bidang sastera remaja.

Pada akhir sesi bengkel selama 3 hari itu, pihak penerbitan Bahagian Buku Kanak-kanak dan Remaja DBP, menawarkan projek penulisan kepada semua peserta. Setiap peserta diminta menyediakan kertas proposal penulisan buku kanak-kanak dan remaja. Setiap peserta diwajibkan menghantar 1 cerpen, 3 puisi, bagi penghasilan antologi remaja. Manakala bagi penulis Timur Tengah pula, kami ditawarkan satu lagi antologi puisi dan cerpen yang dihasilkan bertemakan remaja serta berlatarkan Timur Tengah selain satu lagi antologi cerpen yang pernah diterbitkan di Mesir, iaitu Dalam 10 Yang Kugelar Cinta. Saya pula mendapat satu lagi projek penulisan, iaitu siri kerjaya bagi kanak-kanak.

Akhirnya, kerja saya bertambah lagi. Kerja bertambah bermakna rezeki bertambah. Itu juga bermakna, saya perlu berusaha lebih kuat lagi bagi menyiapkan semua projek yang saya ada dan saya ingin tulis. Allahu Akbar! Terlalu banyak nikmat yang Allah berikan.

Klik di sini untuk mendapatkan bahan slide dan bahan audio dalam bengkel tersebut.

Leave a Reply

